Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 00:22
Türk Sanat Müziği Makamları
#21
Gönderim zamanı 05.02.2009 - 16:25
#22
Gönderim zamanı 10.02.2009 - 08:26
Durağı =Dügah Perdesi
Güçlü =Hüseyni Perdesi
Seyri =Cıkıcı-Inıcı
Yedeni =Rast Perdesi
Donanım = Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
Dizisi =Dügahta Hüseyni 5'lisine Hüseyni'de Uşşak 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.
Seyri = Güçlü veya civarında seyre başlar. Dügah Hüseyni, Hüseyni Muhayyer atlamaları sıkça yapılarak diziyi oluşturan 4'lü ve 5'lilerde dolaşılarak Hüseyni'de yarım karar yapılır.Dügahta-Hüseyni, Çargahta-Cargah, Muhayyerde-Hüseyni ve Buselik, Hüseynide-Kürdi yapıldıktan sonra tekrar diziye dönülüp tam karar yapılır.
-Bu makamdan besteler:
Zeytin gözlüm sana meylim nedendir (Selahattin İçli)
Tez geçse de her sevgide bin hatıra vardır (Selahattin İnal)
Yağdır Mevlam su (Mahmut Oğul)
Rüzgarlara kapılmış kuru yaprak misali (Zeki Müren)
Geçti sevdalarla ömrüm (Şükrü Tunar)
Hicran oku sinem deler (Şevki Bey)
Artık yetişir şimdi yeminlerle de kanmam (Nuri Halil Poyraz)
Ayrılık yıldönümü kalbime yadın doluyor (Sadeddin Kaynak)
Baygın suların göğsüne yaslandı da bitap (İzak Varon)
Beni her görüşte handeler saçar (Bimen Şen)
Gözlerimde aşk aramak hiç aklına gelmedi (Turhan Taşan)
Ah eyle gönül hacle idildare dayansın (Lavtacı Hristo)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:10
#23
Gönderim zamanı 16.02.2009 - 01:33
a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : Inici – çikicidir
c. Dizi : Yerinde Ussak dörtlüsüne, Neva perdesinde Hicaz beslisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez
Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Küçük Mücennep - Artık İkili - Küçük Mücennep - Tam
Dizinin Seyri: Seyre, güçlüsü olan Neva perdesi civarından başlanır. Dizinin muhtelif seslerinde dolaşılarak Neva perdesinde asma kalışyapılır. (Ancak Karcığar makamının karekteristik asma kalış perdesi Çargah perdesi olduğundan genellikle Çargah'ta asma kalış yapılır.) Bu şekilde kalış, Nikriz beşlisi adını alır. Dizinin seslerinde dolaşılarak Uşşak dörtlüsünün sesleri kullanılır ve Dügah perdesinde karar verilir.
Makamın özelliği: Yukarıda izah ettiğim gibi Gerdaniye perdesi üzerinde bir Buselik beşlisi yapılmaktadır. Karcığar makamı dizisi alttan genişlemez. Çargah makamının asma kararı dörtlü ve beşlinin birleştiği yerde değil, Çargah perdesindedir.
- Bu makamdan besteler:
Bilmem ki safa neş'e bu ömrün neresinde (Leon Hancıyan)
Unutmadım seni ben, her zaman kalbimdesin (Şekip Ayhan Özışık)
Dile düştüm senin yüzünden yine (Selâhaddin Pınar)
Mest oldu gönül gözlerini gördüğüm akşam (Şerif İçli)
Bir gün gelecek sende beni anlayacaksın (Sâdi Hoşses)
Bir kuş uçmaz kervan geçmez ellerde (Mustafa Nâfiz Irmak)
Gül açar bülbül öter yaz geçer ( Cevdet Çağla)
Kara bulutları kaldır aradan (Sâdeddin Kaynak)
Bu gece çamlarda kalsak ne olur (Artaki Candan)
O ahu bakışlara bir anda kandın gönül (Fehmi Tokay)
Hem seversin hem yanarsın (Sâdi Hoşses)
Bir yareli kuş çırpınıyor sanki telinde (Kanuni Hacı Arif Bey)
Hüsnüne etvar-ı nazın şan senin (Lemi Atlı)
Tanburamın ince kıvrak beli var (Sadeddin Kaynak)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:11
#24
Gönderim zamanı 19.02.2009 - 04:37
Geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.
Arel'e göre Suzinak makamı:
Rast beşlisinin tiz tarafına Hicaz dörtlüsü eklenmek suretiyle yapılmıştır. Birde Zirgüleli suzinak verdır. Bu da bildiğimiz Zirgülelihicazın Rast perdesi üzerindeki şeddidir.
Eleştiri:
Arel Suzinak makamını ikiye ayırmıştır. Basit Suzinak donanımda LA natürel kullandığı için Rast etkisi veriyor. Bu nedenle hor görülmüştür. Pek rağbet görmemiştir gelenekte. Birde diğer Suzinak var. Buna da Zirgülelihicaz'ın Rast perdesindeki şeddidir diye Hicazkar makamı için yaptığı tanımlamayı yapıyor. İki ayrı şey aynı şey olmaz. Dolayısıyla yanlıştır.
- Bu makamdan besteler:
Dokunma kalbime zira çok incedir kırılır (Gavsi Baykara)
Ellere uzaktan bak, bana yakın gel (Osman Nihat Akın)
Gülüp geçtin ben ağlarken, şimdi sitemin niye (Muzaffer İlkar)
Hasretle yanan kalbime yetmez gibi derdin (Emin Ongan)
Şimdi uzaklardasın gönül hicranla doldu (Zeki Müren)
Sazın gibi al sineme vur, kalbimi inlet( Cevdet Çağla)
Ayrı düştüm sevgilimden, dünya bana dar oldu (Yesari Asım Arsoy)
Beni candan usandırdı, cefadan yar usanmaz mı (Hacı Arif Bey)
Sensiz bu sabah bir acı rüyayla uyandım (Mustafa Nâfiz Irmak)
Gözlerin bir içim su, içim yandı doğrusu (Ferit Sıdal)
Ne müşkülmüş seni sevmek, sana yar olmak (Osman Nihat Akın)
(makamlar.net)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:13
#25
Gönderim zamanı 22.02.2009 - 19:22
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 12. derecedeki Muhayyer perdesi, 2. güçlüsü 9. derecedeki Hüseyni perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
Arel'e göre Muhayyerkürdi Makamı:
İki türlü Muhayyerkürdi vardır. Birincisi Muhayyer makamıyla Kürdi makamlarının birleşmesinden oluşur. İkincisi de Muhayyersünbüle ve Kürdi makamlarından oluşur.
Eleştiri:
Arel bu makam için Muhayyerin sonuna Kürdi eklenerek elde edilir der.Muhayyerin sonuna Kürdi eklendiğinde ikinci güçlü Neva olur. Oysa Muhayyerkürdinin ikinci güçlüsü Hüseynidir. Günümüzdeki Muhayyerkürdi tek aşıt kullanmaktadır.
- Bu makamdan besteler :
Hani o bırakıp giderken seni (Yusuf Nalkesen)
Duydum ki unutmuşsun gözlerimin rengini (Selahattin Altınbaş)
Bir kızıl goncaya benzer dudağın (Amir Ateş)
Bakışı çağırır beni uzaktan (Selahattin Pınar)
Akşam yine gölgen, yine gölgen, yine akşam (Sadettin Kaynak)
Aşkımla oynama kumar değildir (İsmet Nedim Saatçi)
Elbet birgün buluşacağız (Mustafa Seyran)
Baharı bekleyen kumrular gibi (Coşkun Sabah)
O beni bir bahar akşamı terk edip gitti (Şekip Ayhan Özışık)
Yalnız kalan ruhumun, acısı çok derindir (Teoman Alpay)
Kadehinde zehir olsa ben içerim bana getir (Erol Sayan)
Sakın bir söz söyleme, yüzüme bakma sakın (Suat Sayın)
Söz verirsin severek, bekletirsin üzerek (Necdet Tokatlıoğlu)
Burası Agora meyhanesi (İsmet Nedim Saatçi)
Rüzgar söylüyor şimdi o yerlerde bizim eski şarkımızı (Ş. Ayhan Özışık)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:52
#26
Gönderim zamanı 24.02.2009 - 05:53
Durağı: Acem Aşıran perdesidir.
Seyri: İncidir.
Güçlüsü: Birinci mertebe güçlü Acem perdesidir. Üzerinde Çargah çeşnili yarım karar yapılır. İkinci mertebe güçlü, ana dizinin ek yerindeki Çargah perdesidir. Bu perde üzerinde Çargah çeşnisiyle asma karar yapılır. Hatta bu arada yeden olarak Buselik perdesi de kullanılabilir.
Asma Karar Perdeleri: Acem Aşıran makamı dizisi batı müziği bakımından Fa Majör'dür. Fa Majör bağlı minörü olan Re Minör'e geçkiler yapar. Bu yakınlık dolayısıyle Fa Majör dizisine eş oranlı Acem Aşiran makamı, seyri sırasında Re Minör'le aynı diziye sahip olan Neva'da Buselik dizisine geçkiler yapar.
Donanımı: Si için 5 komalık bemolü donanıma yazılır.
Seyir:Tiz durak Acem perdesi civarından seyre başlanır. Bu tiz kısımda gezinildikten sonra, tiz durak Acem perdesinde Çargah çeşnisi ile yarım karar yapılır. Bundan sonra ikinci mertebe güçlü Çargah perdesinde yine Çargah çeşnili asma yapılır.Bu arada gerekli yerlerde gereken asma kararlar da gösterilir. Nihayet, bütün dizide karışık gezinilip ve bu arada istenirse Kaba Çargah' perdesine Çargah çeşnisi ile düşüldükten sonra Acem Aşiran perdesinde Çargah çeşnisiyle tam karar yapılır.
Makamın dizini:
...şeklindedir ve Si bemol işareti hep donanımda yazılır.
- Bu makamdan besteler:
Gam çekme güzel n'olsa bahârın sonu yazdır (Arif Sami Toker)
Rûhumda derin yaralar var (Kemâl Gürses)
Gel ey denizin nazlı kızı nûş-i şarab et (Aleko Bacanos)
Sormayın gönlüme şimdi ağlamaktan ne bulur (Hasan Soysal)
Gördüm seni sevdim güzelim (İrfan Doğrusöz)
Neden kalbim seni sevdi (Nasib'in Mehmet Yürü)
O tebessüm o tavırlar (İsmail Baha Sürelsan)
Şu İzmir'in dağlarında (Tahsin Karakuş)
Söz verdim adına gelecek diye (Fethi Karamahmudoğlu)
Gönlüm düşüyor çırpınarak gizli kemende (İsmail Baha Sürelsan)
Sormayın gönlüme şimdi ağlamaktan ne bulur (Hasan Soysal)
Bir teselli beklerim gönlümdeki bin yâreye (Şerif İçli)
Gün battı gece oldu sesler azaldı (İsmail Hakkı Bey)
Senin için söylediğim bu şarkıyı biraz dinle (Rüştü Eriç)
(neyzenim.com)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:54
#27
Gönderim zamanı 03.03.2009 - 07:41
Buselik Makami dizisinin Yegah perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.
a. Durak: Yegah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir. (İkinci derecede Dügah)
d. Yeden: Kaba Nim Hicaz perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol, Do bakiye diyez
Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Artık İkili - Küçük Mücennep
Sultaniyegah Makamı Neva perdesi üzerinde Buselik dizisi halinde genişler.
Dizinin Seyri:
İnici bir seyre sahip olan Sultaniyegah Makamının seyrine genellikle tiz durak civarından başlanır. Neva perdesi üzerindeki Buselik beşlisinin sesleri kullanılarak Neva perdesinde asma kalış yapılır. Neva perdesinden asağı doğru Hicaz'lı olarak inilerek gezinilir. Genişleme sesleri de kullaniıarak Neva perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır.
Neva perdesinden asağı dogru Hümayun'lu veya Kürdi'li inişler yapılarak Dügah perdesinde kalış yapılır.
Karara dogru Buselik beşlisinin sesleri kullanılarak inilir. Yedeni olan Kaba Nim Hicaz perdesi de belirtilerek Yegah perdesinde karar verilir.
- Bu makamdan besteler:
Al sazını sen sevdiceğim şen hevesinle ( Bimen Şen)
Biz Çamlıca'nın üç gülüyüz ( Yesari Asım Arsoy)
Biz Heybeli'de her gece mehtaba çıkardık ( Yesari Asım Arsoy)
Sen şarkı söylediğin zaman ( Münir Nurettin Selçuk)
Andıkça geçen günleri hasretle derinden ( Lemi Atlı)
Kaçıncı faslı bahar bu solar gider emelim ( Cevdet Çağla)
Adın dua sanki bende ( Turhan Taşan)
Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır ( Münir Nurettin Selçuk)
Geldi kuşlarla yeşil dallara yaz ( Alaeddin Yavaşça)
Güller açmış bülbül olmuş bikarar ( Santuri Ethem Efendi)
Kalbimde ateş var sen yakıyorsun ( A. Rezzak Tuğcu)
Bana her şey seni hatırlatıyor ( Selçuk Tekay)
Nihan ettim seni sinemde mehpare canımsın ( İsmail Dede Efendi)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 01:55
#28
Gönderim zamanı 12.03.2009 - 18:01
Suz-i Dil Makamı dizisi, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Hüseyni Aşiran perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.
a. Durak: Hüseyni Aşiran perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir (İkinci derecede Buselik)
d. Yeden: Kaba Nim Hisar perdesidir
e. Donanım: Sol bakiye diyez, Re bakiye diyez
Dizinin Seyri : Suz-i Dil Makamı inici diziye sahip olduğundan seyre genellikle tiz durak civarından başlanır. Dizinin üst tarafında bulunan Hicaz dörtlüsünün seslerinde dolaşılarak genişleme seslerine geçilir. Hüseyni üzerinde Hicaz'lı olarak yapılan genişleme sesleri, inişte genellikle Buselik sesleriyle yapılır. Tiz durakta ısrarlı kalışlar yapılır. Ana dizinin seslerine geçilerek Yedeni olan Kaba Nim Hisar perdesi de gösterilerek Hüseyni Aşiran perdesinde karar verilir.
Makamın Özelliği: Birçok geçkinin yapılabildiği ve icrasında ustalık isteyen bu makamın yaratıcısı Tanburi Ali Efendi'dir.
- Bu makamdan besteler:
Unutamıyorum, gecem yok artık gündüzüm yok (Avni Anıl)
Ey gonca açıl zevkini sür faslı baharın (Şemseddin Ziya Bey)
Her bir bakışında neş´e buldum (Tanburî Ali Efendi)
Asuman ağlar hem inler giryebar oldukça ben (Leyla Hanım)
Hüsnünde bahar neş'esi var (Suphi Ziya Özbekkan)
Yüz yıl o güzel gözlere baksam (Yesârî Âsım Arsoy )
Cana gamı aşkınla perişan gezer oldum (Leon Hanciyan)
Gül olsam sızsam imbiklerinden ( Bimen Şen)
Bir nigah ile beni ey dil rüba (Nikoğos Ağa)
Bilmedik yari ki bizden bu kadar gafil imiş (Tanburi Ali Efendi)
Kiminle hasbihal eyler nigahın (Emin Ongan)
Açılmıştı alevler gibi çehrendeki güller (Ali Rıza Avni)
(wowturkey.com)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:05
#29
Gönderim zamanı 17.03.2009 - 14:37
Acemkürdi Makamı Dizisi, Dügah perdesi üzerinde (yani yerinde) Kürdi dörtlüsü ve Neva perdesi üzerinde Buselik beşlisinden meydana gelmiştir.
a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Acem perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol
Dizinin Seyri: Acemkürdi Makamının seyrine genellikle dizinin üst tarafında bulunan seslerden başlanır. Neva perdesi üzerindeki Buselik beşlisinin seslerinde dolaşılarak güçlüsü olan Acem perdesinde asma kalış yapılır. Acemkürdi Makamı, Acem Makamı gibi Bayati dizisi ve Acem perdesindeki Çargah beşlisinin seslerini kullanır. Bu seslerde dolaşılarak Acem perdesinde sıkça kalışlar yapılır. Daha sonra Kürdi dizisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.
- Bu makamdan besteler:
Fikrimin ince gülü (İsmail Hakkı Bey)
Zehretme hayatı bana cananım (Zeki Müren)
Dertliyim derdimden anlamaz cânâ (Zeki Duygulu)
Sevdadır şu kalbe dolan (Alaeddin Şensoy)
Artık gelecek sanma sakın, geçti o günler (Arif Sami Toker)
Cana bilirim sen beni nalan edeceksin (Ekrem Güyer)
Bak yine geçti bahar gül neylesin neylesin (İzzet Altınbaş)
Yollarda kalan gözlere yaşlar doluyor gel (Muzaffer İlkar)
Rüzgar uyumuş ay dalıyor her taraf sessiz ( Refik Fersan)
Bir sevda geldi başıma (Arif Sami Toker)
Yükselen nağmenle bak solan güller renk aldı (Muzaffer İlkar)
Seni nasıl özledim gönlüme sor söylesin (Mahmut Oğul)
Kır atıma bineyim yâr yoluna gideyim (Nasibin Mehmet Yürü)
En sonunda sen benimsin (Teoman Alpay)
Ne çabuk tükendi olduğun günler (Yavuz Taner)
Yar peşinde koşa koşa yoruldum (Zeki Duygulu)
Aşkın kanununu yazsam yeniden ( Sadettin Öktenay)
Bir başka eda başka bir arzu ile geldim (Avni Anıl)
Kır Atıma Bineyim Yar Yoluna Gideyim (Nasibin Mehmet Yürü)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:07
#30
Gönderim zamanı 23.03.2009 - 18:54
a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : İnici çıkıcıdır
c. Dizi : Yerinde Uşşak dörtlüsüne, Neva perdesi üzerinde bir Rast beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si koma bemol, fa bakiye diyez
Dizinin Seyri : Genellikle güçlü sesi olan Neva perdesi civarından seyre başlanır. Dizinin seslerinde gezinilerek yine güçlü sesi olan Neva perdesinde asma kalış yapilir. Uşşak dörtlüsünün seslerinde dolaşılarak tekrar Neva perdesinde kalış gösterilir. Uşşak dörtlüsünün sesleri ile Dügah perdesinde karar verilir
Makamin Özelligi: Neva Makamı fazla parlak bir makam değildir. Genişleme seslerinin fazla kullanılmadığı bu makamda inici seyir yapılırken, fa bakiye diyez (Evç) perdesi naturel hale getirilerek Acem perdesi haline gelir. Neva'da inici bir Buselik beşlisi meydana gelir.
- Bu makamdan besteler:
Ben yürürüm yane yane ( Selahattin Pınar)
Hicran gönül belası ( Saadettin Kaynak)
Yine bağlandı dil ( Zekai Dede)
Sevdi bu gönül seni ( Kadri Efendi)
Birlikte bu akşam çıkalım seyre civanım ( Şerif İçli)
Yetti bunca intizarım ( Stavri Efendi)
Yine gülşen gül için goncaya durmuş ( Erol Sayan)
Hicran gönül belası ( Sadettin Kaynak)
Yine bir dilbere dil kendini hayran edecek ( Tabi Mustafa Efendi)
Muntazırım teşrifine (Tanburi Mustafa Çavuş)
Varımı Ben Dosta Verdim ( Kazasker Mustafa İzzet Efendi)
Mevsim-i güldür gülistan vaktidir ( Şakir Ağa)
Yine bağlandı dil bir nevnihâle ( Zekâi Dede Efendi)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:10
#31
Gönderim zamanı 29.03.2009 - 20:59
Birleşik bir makamdır (bkz:neva ve buselik makamları).
- Bu makamdan besteler:
Nevabuselik peşrev ( Gazi Giray Han II)
Çünki ey şuh-ı fedayi (Sultan III. Selim)
Elbet gönüllerde sabah olacak (Saadettin Kaynak)
Gönül verdim bir dilbere (Suphi Ziya Özbekkan)
(neyzen.com)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:11
#32
Gönderim zamanı 08.04.2009 - 05:47
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, durağı 5. derecedeki Dügah perdesi olan makamdır. Kürdili aşıttan elde edilir.
Arel'e göre Kürdi Makamı
Bir kürdi dörtlüsünün tiz tarafına Buselik beşlisi eklenerek elde edilir. Donanıma Si için 4 koma bemol konur.
Eleştiri
Arel'in Kürdi makamını tanımlaması Kürdi dörtlüsü+Buselik beşlisi şeklindedir. Yani iki ayrı aşıttan oluşuyor. Dolayısı ile bileşik makam olması gerekir. Oysa Arel bu makam için basit makam demiştir. Kendisi ile çelişmektedir.
- Bu makamdan besteler :
Güz gülleri (Selim Öztaş)
Dudaklarında arzu( Sadettin Öktenay)
Sen kalbimin mehtabısın güneşisin (Teoman Alpay)
Aşk rüyadır çok zaman (Turhan Taşan)
Bana kollarını uzatsan biraz (İsmet Nedim Saatçi)
Nasıl geçer sensiz bu yaz (Mahmut Oğul)
Bir sevda geldi başıma (Arif Sami Toker)
İlkbahara bekle beni (Talat Er)
Seninle tattım ben her mutluluğu (Zekai Tunca)
Çok geç kalmışız (Bülent Özdemir)
Ne aşk kaldı ne de bir iz (Turhan Taşan)
Çaresizim ben sensizken (Mahmut Oğul)
(makamlar.net)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:12
#33
Gönderim zamanı 15.04.2009 - 13:21
Acemaşiran perdesindeki Çargah Makamı dizisi ve Yegah perdesindeki Buselik Makamı dizilerinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.
a. Durak: Yegah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Dügah perdesidir (İkinci derecede Acem)
d. Yeden: Kaba Nim Hicaz perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol
Dizinin Seyri: Ferahfeza Makamı seyrine genellikle Acem perdesi civarından başlanır. Çargah perdesine kadar inilerek Çargah'lı ve Dügah perdesinde Kürdi'li kalışlar yapılır.
Genişleme sesleri fazlaca kullanılmaz. Bitiş sesleri ise Buselik dizisi ile olur. Yegah perdesindeki Buselik dizisinin sesleri kullanılarak yedeni olan Kaba Nim Hicaz perdesi de gösterilerek Yegah perdesinde karar verilir.
- Bu makamdan besteler:
Ölsem de seni unutamam (Karnik Garmiyan)
Gezindi yine bir ses uzakta hare gibi (Şerif İçli)
Bülbül-i hoş neva, lütfunu tut reva ( Dede Efendi)
Dinlendi başım dün gece bir parça dizinde (Lemi Atlı)
Seyretmek için seyrini ey ruh-i revanım (İzak Varon)
Yarimi gördüm bugün (Eyyübi Mehmet Bey)
Bir verdi rana ettim temaşa ( Dede efendi)
Yıllarca ben seni aradım durdum ( Udi Nevres Bey)
Bu gün ey meh seninle gidelim (Leon Hanciyan)
Mehtapta güzel olur Boğaziçi alemi (Muallim İsmail Hakkı Bey)
El benim'çün seni sarmış biliyor ( Dede Efendi)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:16
#34
Gönderim zamanı 19.04.2009 - 11:31
Geleneksel notalama dikkate alındığında, birinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi, 2. güçlüsü 5. derecedeki Dügah perdesi, durağı 1. derecedeki Yegah perdesi olan makamdır. Re ana aşıttan elde edilir.
Arel'e göre Yegah makamı :
Neva makamı ile Yegahtaki Rast makamından oluşur ve inicidir. Notası yazılırken donanıma Neva makamın ın işaretleri konur. Yegah perdesindeki Rast makamına geçilince işaretler değiştirilir.
Eleştiri :
Arel Yegah makamının oluşumunu, Neva makamı ile Rast makamının birleşmesi diye tanımlamıştır. Arel'e göre birinci güçlü Dügah perdesi, ikinci güçlüsü Hüseyni perdesi,Oysa gelenekte Yegah makamının birinci güçlüsü Dügah perdesi, ikinci güçlüsü Neva durağı Yegah perdesidir. Arel ise Yegahın tiz durağının Neva olduğunu bildiği için Nevaya güçlü olamaz demiştir. Arel bunu da batıdaki anlayışa göre yorumlamıştır. Yani "Durak aynı zamanda güçlü olmaz." Oysa gelenekte böyle bir şey yoktur.
- Bu makamdan besteler :
İşte erdik nev–bahara (Hacı Faik Bey)
Göz gördü gönül oldu güzel hüsnüne mayil (Şevki bey)
Sen ettin kendine efkende gönlüm ( Dellâlzâde İsmail Efendi)
Feryadımın alemde benim hiç eseri yok (Hacı Faik Bey)
Doldur ey saki (İsmail Hakkı Nebioğlu)
Böyle cefa artık yeter ( Şevki Bey)
Mevlevi ayini (Hacı Faik Bey)
Bir haber gelmedi ( Dellâlzâde İsmail Efendi)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:17
#35
Gönderim zamanı 27.04.2009 - 23:41
Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Yegah perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.
a. Durak: Yegah perdesidir
b. Seyir: Inicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir (İkinci derece Rast)
d. Yeden: Kaba Nim Hicaz perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez
Dizinin Seyri: İnici bir makam olan Şedaraban Makamının seyrine genellikle Neva perdesi civarından başlanır. Bu perde de asma kalış yapılarak dizinin seslerinde dolaşılır. Sonra dizinin genişleme seslerine geçilir. Neva perdesinde Hicaz'lı olarak dolaşılır. Tekrar dizinin seslerine inilir. Buradan ana dizinin seslerine geçilerek Yegah üzerindeki Hicaz beşlisinin sesleri kullanılarak karar perdesine inilir. Yedeni olan Kaba Nim Hicaz sesi gösterilerek karar verilir.
- Bu makamdan besteler:
Gönlümü mest eyledin ( Cevdet ÇAÐLA)
Bade-i vuslat içilsin, kase-i fağfurdan ( Faize ERGİN)
Gözümden gönlümden hayali gitmez ( İsmail Dede Efendi)
Mahzun durur her köşesi ( Selanikli Ahmet Bey)
Gam seni terk eylemez ( Muallim Kazım Bey)
Nevbaharı hüsnüne ermez hazan ( Rahmi Bey)
Hicran yine gurbette benim kalbime doldu ( Ahmet Mükerrem Akıncı)
Gecemiz kapkara, saki sun elin nur olsun ( Sadettin KAYNAK)
Düşünür hep seni ruhum düşünür bipayan ( Şemsettin Ziya Bey)
Ne dem ki sinesi ol gül ruhun küşade olur ( Hacı Sadullah Ağa)
İdini tebrik için ey gülizar ( Lemi Atlı)
Bülbül ne için dameni yare uzattın ( Selanikli Ahmet BEY)
( bdizdar17.blogcu.com, neyzen.com)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:18
#36
Gönderim zamanı 01.05.2009 - 15:35
Nikriz makamı geleneksel notalama dikkate alındığında birinci güçlüsü 4. derecedeki Rast perdesi, ikinci güçlüsü 8. derecedeki Neva perdesi olan ve durağı 4. derecedeki Rast perdesi olan makamdır.
Arel'e göre Nikriz Makamı :
Nikriz beşlisinin tiz tarafına Nevada buselik dörtlüsünün yada Rast dörtlüsünün eklenmesiyle elde edilir.
Eleştiri:
Arel'e göre Nikriz makamı Nikriz beşlisi+Nevada buselik veya Rast dörtlüsünden oluşmuştur. Arel "Nikriz makamında sürekli Rast yapılır" der. Bu yanlış bir tanımdır, besteci istediği yerde istediğini yapar. Arel'in bu tanımı bilimsel bir tanım değildir.Güçlü ve durakları ortak diye Rastta Nikriz geçki yada Nikriz'de Rast geçki yapacak diye bir kural yoktur. Arel yine Rast eserler Nikrizle bitebilir demiştir. Oysa bir eser Nikrizle bitiyorsa o eser nikrizdir.
- Bu makamdan besteler:
Gönül ne içün ateşlere yansın (Faize Hanım)
Neden hiç dinmiyor (Avni Anıl)
O güzel saçlarına (Emin Ongan)
Sevdim seni sevdiceğim (Sinan Sipahi )
Benim aşkım senin aşkın (Cevdet Çağla)
Sarı saçlar sırma telli (Amir Ateş)
Elmas senin yüzün gören (Tanburi Mustafa Çavuş)
Meclisi meyde sakıya (Kassamzade Mehmet Efendi)
Gel bahardan zevk alalım (Mahmut Oğul)
Geçtiğin yollarda hep adım adım (A. Rezzak Tuğcu)
Haydar Haydar (Erzincan türküsü / Ali Ekber Çiçek)
Ben giderim Batum'a (Türkü, Sinop)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:20
#37
Gönderim zamanı 05.05.2009 - 01:47
Bestenigar Makamı Dizisi, Irak perdesindeki Segah dörtlüsü ve yerinde Saba Makamı dizisinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.
a. Durak: Irak perdesidir
b. Seyir: İnici - Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye diyez
Dizinin Seyri:
Bestenigar Makamının seyrine genellikle dizinin orta sesleri kullanılarak başlanır. Dügah perdesi üzerinde bulunan yerinde Saba Makamı dizisinin seslerinde dolaşılarak Güçlüsü olan Çargah perdesinde Hicaz'lı kalış gösterilir. Saba dizisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde Saba'lı kalışlar yapılır.Segah dörtlüsünün sesleri kullanılarak ve bazen yeden'li olarak Irak perdesinde karar verilir.
- Bu makamdan besteler:
* Ben seni sevdim seveli kaynayıp coştum (Dede Efendi)
* Cana sana aşık nice bir münhasır olsun (Kanuni Ahmet Bey)
* Çok sürmedi geçti tarab-ı şevk-i baharım (Hafız Hüsnü Efendi)
* Farkı yok bir cennet-abadın bugün viraneden (Hayri Yenigün)
* Halimi arz eyleyim sultanıma (Rifat Bey)
* İstedin de gönlümü verdim sana (Şekerci Hafız Cemil Bey)
* Mızrabı bırak, zülfünü sinemde gezindir (Bimen Şen)
* Yar ağlamadan didelerim kana boyandı ((Hacı Faik Bey)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:23
#38
Gönderim zamanı 07.05.2009 - 19:46
Türk Musiki'sinde bir mürekkep makam
Arapçada " gerdan " , Farça'da "dönem " , mecazen " dünya " demektir.
16. asrın ilk yıllarında "Gerdanide" imlası olarak görünmüş. Arap Musikisinde
"Gerdaniye" olarak adlandırılmış ve günümüze kadar bu isimle gelmiştir.
Rast ve Hüseyni makamlarındandan mürekkeptir ve en eski makamlardandır.
Hüseyni makamı ile düğah (la) perdesini alır.
Güçlülüsü: Rast'ın güçlüsü olan Neva'dır (re).
Seyri : Rast ve Hüseyni'dir.
Donanımı : Segah ( "si" için koma bemolü ) , Evc ("fa" için bakkiye diyezi ) konur.
- Bu makamdan besteler :
Şu dağları delmeli kül edip elemeli (Fahri Kayahan)
Firâkın sînemi dağlar (Hacı Fâik Bey)
Kervanım geçmiyor kardan (Zeki Duygulu)
Gözlerimden gitmiyor yanaklarının alı (Refik Fersan)
Uçun kuşlar uçun doğduğum yere (Suphi Ziyâ Özbekkan)
Şu dumanlı dağlara yatasım gelir (Alâeddin Yavaşça)
Mehtâb aks etmiş koy'a (Zeki Duygulu)
Gitti sevdiceğim şimdi buradan (Suyolcuzâde Sâlih Efendi)
Ateşiyle yanıyorken yüreğim (Nûri Halil Poyraz)
Çilem kavuşmayı hak etti yine (Suphi İdrisoğlu)
Düşüncem var dağlar kadar (Mahmut Yivli)
Gönül kuşu uçtu uçar (Ahmet Hatipoğlu)
Gözler mavi yüz penbe (Sâdettin Kaynak)
Odasına girdim fincan elinde (Anonim)
(mutilcemiz.net)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:22
#39
Gönderim zamanı 11.05.2009 - 14:25
Durağı = Dügah Perdesi
Güçlü = Neva Perdesi
Seyri = Çıkıcı-Inici
Yedeni = Rast Perdesi
Donanım= Segah Perdesi
Dizisi = Dügahta Uşşak 4'lüsüne Neva perdesinde Buselik 5'lisinin eklenmesiyle oluşur.
Seyri = Güçlü veya civanndan seyre başlar. Nevada-Buselik Dügahta-Uşşak gösterir.
Neva Perdesinde yarım karar yapar. Çargahta-çargahlı, Nevada-Hicazlı,
Çargahta-Nikrizli, Gerdaniyede-Buselikli asma kalışlar gösterir.
Not-1 = (Çıkıcı seyirler pest bölgede genişleme gösterir. İnici seyirler tiz bolgede genişleme gösterir. İnici-çıkıcı seyirler hem pest bolgede hemde tiz bolgede genişleme gösterir.
Not-2 = Nerde bir Hicaz varsa 1 tanini altmda mutlaka Nikriz 5'lisi vardır.
- Bu makamdan besteler:
Kalbim yine üzgün seni andım da derinden (Selahattin Pınar)
Benzemez kimse sana tavrına hayran olayım (Fehmi Tokay)
Sen vefasız bir peri sen zalimin birisin (Kadri Şarman)
Anladım ki aşkımız bana hicran olurmuş (Arif Sami Toker)
Delisin deli gönlüm bin bir bereli gönlüm (Selahattin Pınar)
Birlikte geçen günleri mümkün mü unutmak (Emin Ongan)
Giderken ağlama sakın peşimden (Mahmut Oğul)
Gül hazin sümbül perişan (Rahmi Bey)
Bülbül gülün aşkıyla perişandı seherde (Fehmi Tokay)
Geç bu sevdadan hemen sen (Nihat Adlim)
Emeli meyli vefa sende de var bende de var (Şevki Bey)
Bülbül-i şeydaya döndüm (Şerif İçli)
Çıkmaz deruni dilden efendim muhabbetin (Tabii Mustafa Efendi)
Artık yetişir çektiğim insafsız elinden (Selahattin Pınar)
Ne bahar kaldı ne gül, ne de bülbül sesi var (Rakım Erkutlu)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:24
#40
Gönderim zamanı 14.05.2009 - 16:32
Nev'eser Makamı Dizisi, yerinde Nikriz beşlisi ve Neva perdesinde Hicaz dörtlüsünün birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.
a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnici - Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez
Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir seyre sahip olduğu için Nev'eser Makamının seyrine genellikle Neva perdesi civarından başlanır. Dizinin üst seslerinde dolaşılarak güçlüsü olan Neva perdesinde asma kalış yapılır. Nikriz beşlisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.
Nev'eser Makamı, ağır yapılı bir makamdır
- Bu makamdan besteler :
Hicranla harab oldu sevdalı gönlüm(Sadettin Kaynak)
Seni bir gurub gibi mehtap gibi seyretsem (Suphi İdrisoğlu)
Nale-i cangahı canan duymuyor (Udi Afet Mısırlıyan)
Günler geçmiyor dakikalar yıl (Fethi Karamahmutoğlu)
Nev'eser bir şarkı yazdım, yad edin beni dostlar (Bekir Sıtkı Sezgin)
O güzel gözlerinin sihrine kandım o gece (Alaeddin Yavaşça)
Ne irfandır veren ahlâka ulviyet, ne vicdandır (Rüştü Eriç)
Âlem yüzüne saldı ziyâ Âl-i Muhammed (Hüseyin Baba)
Köpürsün badeler peymaneler fevvareler (Şükrü Şenozan)
Ne gözümde uyku ne içimde aşk kaldı (Mahmut Oğul)
(derleme)
Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:25
Benzer Konular
Konu | Forum | Konuyu Açan | İstatistikler | Son Mesaj Bilgisi | |
---|---|---|---|---|---|
Cnnturk.com'dan bir ilk daha! Sen sor KORONA BOT cevaplasın |
Bilim & Teknoloji Haberleri | Haberci |
|
|
|
Türkiye Dün Yoğun Bir Siber Saldırıya Maruz Kaldı! |
Bilim & Teknoloji Haberleri | hüfyaa |
|
|
|
iPhone 11 ne kadar? iPhone 11 (Yeni telefon) özellikleri CNN TÜRK’te |
Bilim & Teknoloji Haberleri | Haberci |
|
|
|
'Google Türkiye'den arıyoruz' deyip dolandırıyorlar |
Bilim & Teknoloji Haberleri | Haberci |
|
|
|
YouTube Premium Türkiye kullanıcılarına açıldı |
Bilim & Teknoloji Haberleri | Haberci |
|
|
12 kullanıcı bu konuya bakıyor
0 üye, 12 ziyaretçi, 0 gizli