İçerik değiştir



- - - - -

Türk Sanat Müziği Makamları


  • Yanıtlamak için giriş yapın
bu konuya 79 yanıt verildi

#41 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 18.05.2009 - 06:56

Gülizar Makamı

Farça : Gül yanaklı , gülbahçesi

Türk musikisinde mürekkep makamdır.

Umumiyetle inici makamdır.
Tahminen 5 asırlık makam.

Karciğar ve Hüseyni makamlarından mürekkeptir , Gerdaniye'deki , Rast'ın yerini Gülizar'da Karciğar alır.
Güçlüsü : Hüseyni (mi )
Perdesi : Karciğar'ın güçlüsü olan Neva ( re ) perdesidir.
Donanımı : Segah ( "si " koma bemolü ) ve Evc ( "fa" bakbakıyye diyezi) konur

Gülizar = Hüseyni + Karciğar


Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler :
Dertli ne ağlayıp gezersin burda (Erol Sayan)
Aşkımızda düğüm var çözemez onu eller (Muzaffer İlkar)
Güller açıyor sanki gülerken deheninde (Refik Fersan)
Geçti artık eski demler (Turan Yalçın)
Kalbimin duyarım titrek sesini (İlgün Soysev)
Mecnûn gibi ben dağlar gezerken (Hacı Fâik Bey)
Getirmez güneşler sabahı (Erdinç Çelikkol)
Kâr etmez âhım sen gülizâre (İsmail Hakkı Bey)
Sen gidersen tad kalır mı haz kalır mı bir tân (Turan Yalçın)
Sevdiğim giymiş boyunca kareler (Rif'at Bey)
Sormadı hâl-i dil-i gam-hâreyi (Nikoğos Ağa)
Alnına dökülsün ıslak perçemin (Burhan Durucu)
İçmeli âşık olanlar yâr elinden (Zeki Duygulu)
Bülbül seslenirken gönül bağından (Dürrî Tûran)
İpek kumral saçların, zümrütten yeşil gözün (Alaeddin Yavaşça)

(suat yener, musigi-dunya.az)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:27


#42 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 11.06.2009 - 12:59

Ferahnak Makamı

Ferahnak Makamı Dizisi, Irak perdesindeki Ferahnak beşlisi, Dügah perdesinde Rast dörtlüsü, Nim Hicaz perdesinde Hicaz dörtlüsü, ve Segah perdesindeki Ferahnak beşlisinin karışık kullanılarak birleşmesinden meydana gelmiştir.

Gönderilen Resim

a. Durak: Irak perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Evç perdesidir
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez


Dizinin Seyri: Ferahnak Makamının seyrine genellikle dizinin üst tarafında bulunan sesler kullanılarak başlanır. Neva perdesi üzerinde Rast beşlisi halinde genişleme yapılarak Evç perdesinde asma kalış yapılır. Ferahnak beşlisinin sesleri kullanılarak dizinin orta seslerine inilir. Dügah perdesinde Hicaz'lı kalış gösterilir. Ferahnak beşlisinin sesleri kullanılarak Irak perdesine inilir. Yedeni olan Acemaşiran perdesi de gösterilerek Irak perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler:
Hasretim gönülden özlediğimsin (Tahsin Karakuş)
Ruhumda bahar açtı onun bülbülü sendin (Artaki Candan)
Dil verdim ol gül gonca izara (Nikoğos Ağa)
Beğendim seni efendim asla geçmem ben (İsmail Dede Efendi)
Titrer yüreğim ol gül-i ter bezme gelirken (Mustafa Nuri Efendi)
Hoş yaratmış bari ezel (Nikoğos Ağa)
Meyleder bu hüsn ile kim görse ey gülfem (Şakir Ağa)
Bir dilbere dil düştü ki mahbubu dilimdir (Şakir Ağa)
Bir nigahın kalbimi etti esiri zülfün ah (Tanburi Cemil Bey)
Söyletme beni canım efendim kederim var (Zekai Dede Efendi)

(wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:28


#43 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 15.06.2009 - 10:18

Isfahân Makamı

a- Durağı: dügâh perdesidir.
b- Seyri: inici-çıkıcıdır.
c- Dizisi: basit isfahân makamı dizisine dügâh perdesinde bir râst dörtlüsünün zaman zaman katılmasından meydana gelmiştir.
d- Güçlüsü: basit isfahân'da da olduğu gibi nevâ perdesi mürekkeb isfahân makamının da güçlüsüdür. Üzerinde bûselik çeşnisiyle yarım karar yapılır.
i- Seyir: ya beyâtî dizisi ile veya dügâh perdesindeki râst dörtlüsü ile güçlü nevâ perdesi civarından seyre başlanır. Zaman zaman dügâh perdesindeki râst çeşnisi gösterilerek beyâtî dizisinde dolaşılır.


- Bu makamdan besteler :
Bilirim nazı olur bilmeyerek her güzelin (Erdinç Çelikkol)
Dili biçare senin çün yanıyor (Mahmut Celalettin Paşa)
Düşme ey aşık hayale (Hacı Arif Bey)
Düştün elem-i aşka gönül (Lavtacı Hristo)
Etme bihude figan vaz geç gönül (Rahmi Bey)
Fariğ olmam eylesen yüz bin cefa (Saadettin Kaynak)
Ferdayı düşünmem, seni sinemde uyutsam (Zeki Duygulu)
Gah anıp gamzen senin (Tanburi İzak Efendi)
Gönlümü canana verdim (Zeki Arif Ataergin)
O güzel gözlerine hayran olayım (Dellalzade İsmail Efendi)
Sendemi hala esiri zülfü yar olmaktasın (Udi Hasan Bey)
Yokmuş o hayal ettiğimiz aleme yol (Mustafa Nafız Irmak)
Isfahan Peşrev(aşağıda) (Nayi Dede Salih Efendi)
Gönderilen Resim

(neyzen.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 15.06.2009 - 10:21


#44 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 18.06.2009 - 10:30

Arazbar Makamı

Neva'da beyati ile rast beşlisinin çargah'daki şeddi ve uşşak dörtlüsünün birleşmesinden meydana gelmiştir. Donanımına mi için bir koma bemolü konur; bu arıza, makamı meydana getiren ilk iki dizide mevcuttur ve uşşak dörtlüsünde (la-si koma bemolü-do-re) de bu ses yoktur. Nota içinde neva'da beyati için si küçük mücenneb bemolü, diğer iki dizi için de si koma bemolü konulur. Makam, uşşak dörtlüsünü inici bir şekilde icra ile la-dügah perdesinde kalır. Güçlü birinci derecede neva'da beyati'nin ve çargah'ta rast'ın güçlüsü olan gerdaniye, ikinci derecede de çargah'da rast beşlisinin durağı olan do-çargah perdeleridir.

- Bu makamdan besteler:
Saz Eseri (Dalgaların Oyunu) (Yalçın Tura)
Gönül tabacer oldu şimdi (Sadullah Efendi)
Her ne dem huban ile (Sadıllah Ağa)
Arazbar Peşrev(aşağıda) (Eyyüblü Mehmet Çelebi)

Gönderilen Resim

(neyzen.com, sozluk.sourtimes.org)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:30


#45 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 22.06.2009 - 01:31

Beyatiaraban Makamı

Beyati Araban Makamı Dizisi, Beyati Makamı dizisiyle Neva perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz Makamı dizilerinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir diziye sahip olan Beyati Araban Makamının seyrine tiz durak perdesi olan Muhayyer perdesi civarından başlanır. Zirgüleli Hicaz Makamının seslerinde dolaşılarak Neva perdesine inilir ve asma kalış yapılır. Çeşitli geçkiler kullanılarak tiz seslere çıkılır. Muhayyer perdesi üzerinde Kürdi dörtlüsünün sesleri kullanılarak genişleme yapılabilir. Muhayyer perdesinde asma kalış sösterilir. Tekrar Neva perdesine inilerek asma kalış yapılır. Sonra da Bayati Makamının seslerine geçilie ve Uşşak dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim
- Bu makamdan besteler :
Sönmüş o güzel gözlerinin nuru nigahı (Haluk Recai)
Ağla bu uzun yollara baktıkça derinden (Necmi Pişkin)
Aşıkım ben şüphesiz mahım sana (Latif Efendi)
Bağa girdim ay çıktı (Sadi Hoşses)
Bana n'oldu değişti şimdi halim (Rahmi Bey)
Gönlümü hicrana yaktı (Rahmi Bey)
Gönlümün hayli zaman özge perişanlığı var (Hacı Arif Bey)
Gül bir daha yine ruhum güllerle bezensin (Suphi Ezgi)
Kalacak sanma bu çağın bu güzellik solacak (Zeki Arif Ataergin)
Ömrümün neşesiz geçti baharı (Sadettin Kaynak)
Neyleyim nicedeyim olamam bir an (Suyolcuzade Salih Efendi)
Gidiyorum gözyaşımı dökerim (Nikoğos Ağa)
Ömrümün neşesiz geçti baharı (Sadeddin Kaynak)
Bir hüsnü melek etti beni hüsnüne hayran (Ali Bey)
Sen tende canımmış gibi nabzımda vurursun (Yılmaz Yüksel)
Beyatiaraban peşrev (yukarıda) (Akın Özkan)

(neyzen.com, wowturkey.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:31


#46 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 24.06.2009 - 14:34

Hisarbuselik Makamı

Dizisi, Hisar Makamı dizisine yerinde bir Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici çıkıcıdır
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Sol bakiye diyez, Re bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir seyre sahip olan Hisarbuselik Makamının seyrine genellikle Hüseyni perdesi civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz Makamının sesleri kullanılır ve Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Hüseyni perdesi civarında ısrarlı kalışlar yapılarak Buselik beşlisi sesleriyle karara doğru inilir. Yedeni olan Nim Zirgüle perdesi de gösterilerek Dügah perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim
- Bu makamdan besteler:
Hisarbuselik Peşrev (üstte) (Hüseyin Sadettin Arel)
Beni de alın ne olur koynunuza hatıralar (Selahattin Pınar)
Dök zülfünü meydana gel(Tanburi Mustafa Çavuş)
Bildin mi canım sensin civanım (Cevdet Çağla)
Bir hadise var can ile canan arasında (Servet Yesari)
Bir nevcihansın, şuh-i cihansın (Rahmi Bey)
Dü çeşmimden gitmez aşkın hayali (Tanburi Mustafa Çavuş)
Gönlüm hevesi zülfi siyahkare düşürdüm (Zekai Dede Efendi)
Şu karşıdan gelen esmer, aşkıma ihanet etti (Kadri Şençalar)
Umulmazdı bu iş senden (Şakir Ağa)
Vuslata nail de etse ger felek (Zekai Dede Efendi)
Yandım deminden, ağyar elinden (Denizoğlu Ali Bey)


(neyzen.com, wowturkey.com)

#47 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 29.06.2009 - 21:43

Sazkar Makamı

Dizisi, yerinde Rast Makamı dizisi, yerinde Uşşak dörtlüsü ve yerinde Segah beşlisi ile meydana gelmiştir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Gönderilen Resim Gönderilen Resim

Dizinin Seyri: Sazkar Makamının seyrine genellikle Rast dizisinin sesleri ile başlanır. Dizinin sesleri kullanılarak güçlüsü olan Neva perdesinde asma kalış yapılır. Genişleme sesleri pek kullanılmaz. Bu nedenle Sazkar Makamının seyri yapılırken sıkça Segah beşlisinin sesleri kullanılır. Segah perdesinde asma kalışlar yapılır. Rast beşlisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.

- Bu makamdan besteler:
Biya ki kaddi tü der bağı nihali menest (İlya Efendi)
Hemişe dilde sühân elde saz kârımdır (Tab'i Mustafa Efendi)
Bir dil olacak ol şeh-i hüsnün divanesi (İlya Efendi)
Saz semaisi (Ferit Sıdal)
Saz semaisi (Gavsi Baykara)

(wowturkey.com, oud.eclipse.co.uk)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:33


#48 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 04.07.2009 - 08:58

Nişaburek Makamı

Dizisi, Dügah perdesindeki Rast beşlisi ve Hüseyni perdesindeki Buselik dörtlüsünün birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Fa küçük mücennep diyez, Do bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı bir diziye sahip olan Nişaburek Makamının seyrine güçlüsü olan Hüseyni perdesi civarından başlanır. Dizinin seslerinde dolaşılarak Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Dizinin seslerinde çeşitli geçkiler yapılarak dolaşılır. Rast beşlisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler :
Nişaburek peşrev (yukarıda) (Nuri Halil Poyraz)
Aşkı fısıldar sesin, bülbül müsün, ah nesin (Neveser Kökdeş)
Ayrılık yarı ölmekmiş, o bir alevden gömlekmiş (Selahattin Pınar)
Bulmak ne uzak neş'eyi bir eski rüyâyla (Erol Sayan)
Bir eski şarap lezzeti buldum dudağında (Cinuçen Tanrıkorur)
Bir kerre yüzün görmeyi dünyâya değişmem (M.İsmail Hakkı Bey)
Ey gül ne acep silsile-i müşk-ü terin var (Yusuf Ziya Paşa)
Fincanı taştan oyarlar, içine bade koyarlar (Anonim Türkü)
Gönlüm özler kaybolan mânâlı mahzûn çehreni (Erdinç Çelikkol)
Görmezsem bir lahza cananım seni (Tanburi Ali Efendi)
Hasretinden çektiğim bir gün değil bin gün değil (Turan Yalçın)
İftirakınla efendim bende takat kalmadı (Cevdet Çağla)
Kendim yanarım derdime gayre zararım yok (Fehmi Tokay)
Sen mehtâba çıkınca yıldızlar kaçar derinden (İsmâil Demirkıran)
Sevgiyle bakan bir göz isterim (Fethi Karamahmudoğlu)
Niye bilmem ki bugün bende keder var (Hasan Fehmi Mutel)
Titrer yüreğim ismini ansam kederinden (Emin Ongan)
Uğruna ölürüm bir tek busenin (Fethi Karamahmudoğlu)
Varsın gönül aşkınla harab olsun efendim (Lemi Atlı)
Yâri gördüm bir hayâl oldu bana (Markar Ağa)
Yosun gözlüm dön bana gül yüzünü saklama (M. Reşat Aysu)

(wowturkey.com, notaarsivleri.com, neyzen.com)

#49 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 08.07.2009 - 06:31

Evcara Makamı

Evcara Makamı dizisi, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Irak perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Irak perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Evç perdesidir (İkinci derecede Nim Hicaz)
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez, La bakiye diyez, Mi bakiye diyez

Gönderilen Resim

Dizinin Seyri: Evcara Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Tiz durak civarında ve genişleme seslerinde dolaşılarak Evç perdesinde asma kalış yapılır. Tekrar ana dizinin seslerine geçilerek Nim Hicaz perdesinde asma kalış yapılır. Yedeni olan Acemaşiran perdesi de gösterilerek Irak perdesindeki Hicaz beşlisinin sesleriyle karar verilir.

- Bu makamdan besteler:

Söndü yadımda akisler gibi aşkın seheri (Selahattin Pınar)
Her an beni çekmekte uzaklardaki bir el (Alaeddin Yavaşça)
Açıldı sineme bir taze yare (Latif Ağa)
Hüsnüne mail gönlüm ezelden (Dede Efendi)
Gelince hattı muanber o meh cemalimize (Küçük Mehmet Ağa)
Gel aşıka göster ey yar ruyi mahını (Alaeddin Yavaşça)
Aldı elden gülşeni badı hazan (Hacı Faik Bey)
Gel ey güzeller serveri (Dede Efendi)
Susmasın gülşen-i can bülbülü feryad etsin (Alaeddin Yavaşça)
Reşki suzi firkat ettim yanmada pervaneyi (Haşim Bey)
Saki çekemem vazı zarifaneyi boş (Küçük Mehmet Ağa)
Sahra tutuşur sırrını faş eylese mecnun (Alaeddin Yavaşça)

(neyzen.com.tr, wowturkey.com)

#50 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 14.07.2009 - 12:40

Tebrîz Makamı

Hızır bin Abdullah'ın edvārından alınan ve Yılmaz Öztuna'nın "Mûsıkî Lûgatı"nda verilen bilgiye göre Acem Makamından pek farkı olmayan bu makam, bir özelliğe sahip değildir. Uşşak ile Acemaşîran dizisinden bir parçanın birleşmesinden ibārettir. Bu yüzden Rast perdesinde karara gitmesi garip kalmıştır. Güçlü perdeleri birinci derecede Nevā, ikinci derecede Dügâh perdeleridir. Donanım, si koma bemol alır, fakat dizi içinde si bekar ve fa bakiye Diyezi kullanılır.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler:
Tebriz peşrev(yukarıda) (Nayi Emin Dede)
Aşkın ile hep bu haller (Emin Kılıç Kale)
Ahu bakışlı bir civan (Haham Nesim Silviya)
Aşkın iledir hep (Emin Kılıç Kale)
Aslanlar yurdu (Ali Selimi)
Bir hale düşüp (Emin Kılıç Kale)
Tir-i sitemin ey kaşı yay (Muallim İsmail Hakkı Bey)

(muzikbilim.com, kultur.gov.tr)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 24.07.2009 - 02:35


#51 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 17.07.2009 - 13:47

Dügah Makamı

Dügah Makamı Dizisi, yerinde Saba Makamı dizisine Yegah perdesindeki Neveser Makamı dizisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Gönderilen ResimGönderilen ResimGönderilen Resim

Dizinin Seyri: Dügah Makamı dizisi, Saba Makamı dizisi gibi yazılır. Fakat seyri biraz farklıdır. Yegah perdesi üzerindeki Neveser dizisi mu makama ayrı bir renk katar.

Dügah Makamının seyrine genellikle karar sesi olan Dügah (La) perdesi civarından başlanır. Neveser dizisinde dolaşılarak güçlüsü olan Çargah (Do) perdesinde asma kalış yapılır. Saba Makamında tiz sesler kullanılmasına karşılık, Dügah Makamında pes sesler kullanılır. Karar sesinden pese doğru inilirken Nikriz beşlisi halinde Yegah perdesine kadar inilir. Dügah perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsü halinde genişleme yapar ki böylelikle Neveser dizisi meydana gelmiş olur.

Dügah perdesi üzerinde Saba dörtlüsünün seslerine geçilir. Tekrar güçlü sesi olan Dügah (La) perdesinde kalış yapılır. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak karara doğru inilir. Yedeni olan Nim Zirgüle perdesi de gösterilerek Dügah perdesinde karar verilir.

- Bu makamdan besteler:
Yine o menekşe gözler aralı (Kadri Şençalar)
Sevdi gönlüm bir melek peyker peri (Hacı Faik Bey)
Nedir ol cünbüşi nadide (Tabi Mustafa Efendi)
Ruhum bahar umuduyla dolsun gel (Fethi Karamahmudoğlu)
Cana kameri tal atın heman dirahşan görünür (Hafız Post)
Aksaray'dan geçer iken çevirdiler yolumu (İstanbul Türküsü)
Gel son nefesten evvel hastana derman getir (Sadi Işılay)
Ne yamandır dil-i biçareye olsa müşteri (Şakir Ağa)
Pek sevdim efendim seni (Hacı Faik bey)
Berki gül ey gonca fem sen gibi terdamen (Tabi Mustafa Efendi)

(wowturkey.com, oud.eclipse.co.uk)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 22.07.2009 - 02:04


#52 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 21.07.2009 - 02:09

Uzzal Makamı

Bu makam 'Hicaz makamı ailesi'ndendir

a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : İnici-çıkıcıdır
c. Dizi : Yerinde Hicaz beşlisine, Hüseyni perdesinde Uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Hüseyni perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si bakiye bemol, Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez

Gönderilen ResimGönderilen ResimGönderilen Resim

Dizinin Seyri : İnici-çıkıcı seyre sahip olan Uzzal Makamının seyrine genellikle güçlü sesi olan Hüseyni perdesinden başlanır. Dizinin seslerinde gezinilir. Uşşak dörtlüsünün sesleri belirtilerek güçlü sesi olan Hüseyni perdesinde kalış yapılır. Dizinin seslerinde tekrar dolaşılarak özellikle inici nağmelerde Evç perdesi (Fa bakiye diyez) bekar yapılarak Acem perdesi haline getirilir. Dizinin alt tarafinda bulunan Hicaz beşlisinin sesleri kullanılarak, Dügah perdesinde karar verilir.

Makamın Özelliği: Uzzal Makamı dizisi, üst taraftan Muhayyer üzerinde Buselik'li olarak genişleme yapar. Sesler Tiz Buselikten aşağıya dogru Hüseyni perdesine kadar inerse, bu diziye Hüseyni'de Hüseyni dizisi denir.

- Bu makamdan besteler:
Acaba şen misin kederin var mı (Bimen Şen)
Gözlerin kömür senin, bakışın ömür senin (Avni Anıl)
Bir dünya yarattım yalnız ikimiz için (Erol Sayan)
Boğaziçi şen gönüller yatağı (Alâeddin Yavaşca)
Ey büt-i nev eda, olmuşum müptela (Dede Efendi)
Deli gönül gezer gezer gelirsin (Sadettin Kaynak)
Beni sev ruhumu sar kalbime yaslan beni sev (Mısırlı İbrahim Efendi)
Hüsnüne güvenme ey ruy-i mahım (Haydar Telhüner)
Yollarına gül döktüm, gelir de geçer diye (Sadettin Kaynak)
Ne küstün bir sebep söyle (Şekerci Cemil Bey)
Günden güne ruhum daha yorgun daha argın (Bimen Şen)
Bu karşıki dağda bir yeşil çadır (Dede Efendi)
Şu yaltadan taş yükledim gemim dolmadı (Anonim)
Ağla gözlerim ağla çağlar gibi (Sadettin Kaynak)

(oud.eclipse.co.uk)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 04.08.2009 - 06:21


#53 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 26.07.2009 - 06:07

Hicazhümayun Makamı

"Hicaz makamı ailesi"nden bir makamdır.

a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : İnici – çıkıcıdır
c. Dizi : Yerinde Hicaz dörtlüsüne, Neva perdesinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si bakiye bemol, Do bakiye diyez

Gönderilen Resim

Dizinin Seyri : İnici – çıkıcı seyre sahip olan Hümayun Makamının seyrine de Hicaz Makamında olduğu gibi genellikle güçlü sesi olan Neva perdesinden başlanır. Dizinin seslerinde gezinilerek güçlü sesi olan Neva perdesinde asma kalış yapılır. Sonra dizinin üst tarafinda bulunan Buselik beşlisinin seslerine geçilir. Hicaz Makamı gibi fazla genişleme seslerinin kullanılmadığı Hümayun Makamı dizisi, üst taraftan Buselik beşlisi olarak genişleme yapar. İnici seslerin gelişine göre Acem perdesi bazen (Fa bakiye diyez) alarak Evç perdesi olur. Bu şekilde Neva’da bir Rast beşlisi meydana gelmiş olur. Tekrar Güçlü sesi olan Neva perdesinde kalış gösterilerek, Hicaz dörtlüsünde gezinilir. Dügah perdesinde karar verilir.

Gönderilen Resim

- Bu makamdan besteler:
Ben gamlı hazan sense bahar dinle de vazgeç (Melahat Pars)
Ateş-i suzan-ı firkat yaktı cism-ü canımı (Hacı Faik Bey)
Ey çerh-i sitemker dil-i nalana dokunma Medeni Aziz Efendi)
Eğilmez başın gibi gökler bulutlu efem (Kaptanzade Ali Rıza Bey)
Kimseyi böyle perîşân etme (Alâeddin Yavaşca)
Niçin a sevdiğim niçin (Nikoğos Ağa)
Bülbüllerin ister seni ey gonca dehen gel (Yesârî Âsım Arsoy)
Kurbânın olam ey afet-i can (Hacı Ârif Bey)
Ne hazin ah ü fegan (Refik Fersan)
Pek cefâcûsun sana yoktur bedel (Kemânî Rıza Efendi)
Nideyim sahn-ı çemen seyrini cananım yok (Sadullah Ağa)
Ufuklara yaslanmış yorgun dağlar sırayla (Kaptanzâde Ali Rıza Bey)
Gül yüzün dönme benden (Urfa Türküsü)
Benim gülüm benim nazlım (Kırşehir Türküsü)
Gidem dedim aman yarenlerim darıldı (Rumeli Türküsü)

(bdizdar17.blogcu.com, trakyamuzik.net)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 10.08.2009 - 12:55


#54 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 30.07.2009 - 19:33

Zirgülelihicaz (Hicâz Zîrgûle) Makamı

1_b2_3_4_5_b6_7 formülüyle gösterilebilir."b" ler bomol olup,majör tonun* aldığı arızları refere eder.
Örnek--> e zirgüleli hicaz: e f g# a b c d#
Hicaz makamından farkı 7. derecesinin yarım ses ince olmasıdır.
Gönderilen Resim
Durağı = dügah perdesi
Güçlü = hüseyni perdesi
Seyri = çıkıcı-inici
Yedeni = nim zirgüle perdesi
Donanım = dik kürdi, nim hicaz ve nim sehnaz. (dik acem).
Dizisi = dügahta hicaz 5'lisine hüseynide hicaz 4'lusünün ekienmesiyle olusur.

Seyri = güçlü veya civarında seyre baslanır. Hüseyni de-uşşaklı, nevada-rastlı ve buselikli, ve acem aşiranda hicaz gösterir. Dik kürdi ve nim hicazda çesnisiz
kalışlar gösterir. Rastta-nikrizli kalıs yapar.dizinin tümünde dolaşılır ve
dügahta-hicazlı karar verilir.
Gönderilen Resim
- Bu makamdan besteler:
Gönlümde açmadan solan bir gülsün (Şekip Ayhan Özışık)
Boğaziçi şen gönüller yatağı (Alaeddin Yavaşça)
Aşkı seninle tattı hicranla yandı gönül (Fehmi Tokay)
Tel tel taradım zülfünü (Sadettin Kaynak)
Ey şanlı beldenin kahraman kızı (Sadettin Kaynak)
Bir harâb kapısın kırık ve dökük (Pınar Köksal)
Buldum yıllardır kaybettiğim aynayı (Nalan Aksoy)
Son ümidim de bitti kuş gibi uçtu gitti (Sâdeddîn Kaynak)
Yaralı bir kuş gibi, kaldım gurbet ellerde (Bertan Üsküdarlı)
Kimseyi böyle perişan etme allahım yeter (Alaeddin Yavaşça)

(trakyamuzik.net, itusozluk.com)

Bu mesaj alsancakE24 tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 30.07.2009 - 19:39


#55 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 07.08.2009 - 12:07

Suz-i Dilara Makamı

Suz-i Dilara Makamı Dizisi, yerinde Çargah dizisi ve yerinde Mahur dizilerinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnici - Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Geveşt perdesidir
e. Donanım: Donanımına hiç bir işaret konulmaz

Gönderilen Resim
Gönderilen Resim Gönderilen Resim

Dizinin Seyri: Suz-i Dilara Makamının seyrine, bu makamı oluşturan yerinde Çargah dizisi veya yerinde Mahur dizilerinden biri kullanılarak başlanır. Bu iki dizinin seslerinde karışık olarak gezinilerek Çargah veya Neva perdesinde asma kalış yapılır. Rast perdesindeki Mahur dizisi sık olarak kullanılır. Fazlaca genişleme sesleri kullanılmaz. Çargah dizisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.

- Bu makamdan besteler:
Peşrev (Sultan 3.Selim)
Mevlevî ayîni (Sultan 3.Selim)
Saz semaisi (Tanburi Cemil Bey)
Ab u tab ile bu şeb haneme canan geliyor (Sultan 3. Selim)
Keman-ı aşkını çekmek o şuhun hayli müşgülmüş (Sultan 3. Selim)

(oud.eclipse.co.uk, notalarim.com)

#56 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 12.08.2009 - 20:04

Zavil Makamı

Zavil Makamı dizisi, yerinde Mahur Makamı dizisine, yerinde Nikriz beşlisinin eklenmesi ile meydana gelmiştir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir
d. Yeden: Geveşt perdesidir
e. Donanım: Fa küçük mücennep diyez

Gönderilen Resim

Dizinin Seyri: Zavil Makamının seyrine genellikle tiz durak olan Gerdaniye perdesi civarından başlanır. Mahur dizisinde gezindikten sonra Gerdaniye perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra Çargah dörtlüsünün sesleriyle Neva perdesine inilir ve Neva'da asma kalış yapılır. Seyrin sonlarına doğru Nikriz beşlisinin seslerine geçilir. Tekrar Mahur dizisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.


- Bu makamdan besteler :
Ayrılık düştü dil-i nâlânıma (Hacı Fâik Bey)
Düşlerimde yaşarken birden çıktı karşıma (Suphi İdrisoğlu)
Aşka susayanlara ummanlar kâr etmiyor (Alâeddin Yavaşça)
Geçmişi hiç düşünme bu gece ne olursun (Metin Everest)
Kim demiş gönlüne artık yaşlandı (Gündoğdu Duran)
Uzadıkça uzuyor yolları şarkıların (Rüştü Eriç)
Sâhillerde güller açar yâr gülse (Sahak Hocasar)
Sarıver kollarını ey nazlı çiçek (Mediha Şen Sancakoğlu)
Tükendi umutlarım kalmadı bir tek seven (Ziyâ Taşkent)
Zâlim deseler aklıma hep sen geliyorsun (Akın Özkan)

(notalarim.com, notaarsivleri.com, mutilcemiz.net)

#57 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 18.08.2009 - 10:17

Tahir Makamı

Durağı =Dügah Perdesi
Güçlü =1.Derece Muhayyer 2.Derece Neva Perdesidir.
Seyri =İnıcı
Yedeni =Rast Perdesi
Donanım = Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
Dizisi =Dügah perdesi üzerindeki Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde Rast beşlisinin eklenmesiyle oluşmuştur.

Gönderilen Resim

Seyri = Tiz durak veya civanndan seyre baslar. Muhayyerde-Uşşakli ve Buselikli,
Nevada-Rastlı, Dügahta-Uşşaklı, Nevada-Buselikli, çargahta-çargahlı,
Segahta-Segahlı ve Rasta-Rast'a kadar iner. Daha sonra diziye donülür ve Dügahta
karar verilir.


- Bu makamdan besteler:
Bahçenizde bir gül olsam koklar mısın gülümden (Şükrü Tunar)
Dizlerine kapansam, kana kana ağlasam (Sadettin Kaynak)
Hasta gönlüm ağladıkça gönlüme derman mı var (İsmail Demirkıran)
Dâm-ı aşka düştü dîvâne gönlüm (Fehmi Tokay)
Aşk dediğin bu mu senin (Hüsnü Üstün)
Hani aşkın deme mâziyi bırak dinletme (Suphi Ezgi)
Şu dağlardan ne turnalar geçmiştir (Zeki Duygulu)
Sen benim özlediğim yıllarca beklediğim (Metin Everes)
Başta deli deli esen yeli serdim ayağına (Suphi İdrisoğlu)
Bir çöl gibi ıssız geceyim fecri görünmez (H. Sâdettin Arel)

(bdizdar17.blogcu.com, turkforum.net)

#58 Arzuhal

Arzuhal

    Hiç gelmiyor desek yeridir

  • Üyeler
  • 17 Mesaj

Gönderim zamanı 18.08.2009 - 10:20

Harika bir arşiv olmuş... Emeğinize sağlık .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na’zar eyleme yar!
Lal’im…
Ahvalim mecalsiz…
Külliyen yalan olsun aşk’sız geçtiğim her gün!
Sen Na’zar eyleme de Aşk konsun benim adım!


#59 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 18.08.2009 - 10:42

Teşekkür ederim ilginize dost Arzuhal...

Bu arada, yenisiniz galiba..
Hoş geldiniz.


#60 alsancakE24

alsancakE24

    Onun için takıntı haline geldik

  • Üyeler
  • 2.849 Mesaj
  • Cinsiyet:Bay

Gönderim zamanı 21.08.2009 - 23:31

Şevkefza (Şevk-Efzâ) Makamı

Klasik Türk müziğinde III. Selim tarafından düzenlenmiş bir makamdır.
İnsanın şevkini artıran anlamına gelir.

Geleneksel notalama dikkate alındığında 1. güçlüsü 11. derecedeki Gerdaniye perdesi, 2. güçlüsü 7 ve 10. derecelerdeki Çargah ve Acem perdeleri ve durağı 3. derecedeki Acemaşiran perdesi olan bir makamdır. Normalde Nikriz, Saba, Acemaşiran karıştırılarak elde edilir ortaya Şevkefza çıkar. Bir bireşik makamdır. Birden fazla aşıt kullanılmıştır.

Gönderilen Resim
- Bu makamdan besteler :
Saz semaisi (yukarıda) Adem Şahin
Sevgi denen yalanı gözlerinden öğrendim (Ali Şenozan)
Yüzü solmuş güneşin boyun bükmüş çiçekler (Erol Sayan)
Gülüşün ömrüme neş'e bakışın nur katıyor (Mediha Şen Sancakoğlu)
Katreyiz âlemde lâkin dilde deryâ olmuşuz (Alâeddin Yavaşça)
Açıldı nev-bahar bir gonce-i gül (Sâdullah Efendi)
Hicrân gibi âlemde elîm derd-i ser olmaz (Cevdet Çağla)
Geçip te karşıma gözlerin süzme (Ahmed Ağa)
Yine bir bad-ı hazan esti (İsmail Baha Sürelsan)
Zormuş sana sensizliği anlatmayı bilmek (Bilge Özgen)
Derde saldın gösterirken bin deva her derde sen (Metin Everes)

(makamlar.net, neyzen.com)





Benzer Konular Daralt

2 kullanıcı bu konuya bakıyor

0 üye, 2 ziyaretçi, 0 gizli