Onlar için arabalarının kaç beygir gücünde olduğu, markası ve motoru değil, nasıl göründüğü, rengi, iç döşemesinin ne kadar şık olduğu önemli. Mesela koyu renk arabaları pek sevmiyorlar. En gözde renkleri beyaz.
Erkekler otomobiller hakkında konuşmaya başlayınca ortamı terk eden, eşinin kullandığı otomobilde sağ koltuğa kurulan kadınlar artık kendi arabasını kullanıyor. Emniyet Genel Müdürlüğü kayıtlarına göre son on yılda Türkiye'de ehliyet sahibi kadınların sayısı iki kat artmış. Ülke genelinde küçük otomobil satışlarının yükselmesi de dikkat çekiyor. Otomobil Yetkili Satıcılar Derneği'nin (OYDER) eski başkanı Tarık Taşar, trafiğe daha çok kadın sürücü çıktığını söylüyor. Nedenini açıklarken ilginç bir tespitte bulunuyor: Şehir dışına yapılan konutlar, kadınları otomobil kullanmak zorunda bırakmış. Alışveriş alışkanlıklarının değişmesi de kadın sürücülerin artmasına sebep olmuş.
Kadınların otomobil kullanmasının temel sebebi aslında ekonomik iyileşme. Bir başka sebebi de daha çok kadının iş hayatına girmesi. Çünkü toplu taşıma araçlarında pek çok zorlukla karşılaşan kadınların, kazandıkları parayla ilk aldıkları şey otomobil oluyor. Bazı kadınların araba sahibi olmak tutkusu öyle yüksek ki neredeyse maaşının hepsini otomobiline yatırıyor. Taksit ve benzin masrafları maaşlarıyla neredeyse aynı!
Kadın otomobilleri
Tarık Taşar, otomotiv sektörünün artık kadınları düşünerek araçlar geliştirdiğini söylüyor. Son yıllarda erkek müşteriler için üretilen ve kadınsı çizgilerin hakim olduğu arabaların yanında, kadınların beklentileri göz önüne alınarak geliştirilen otomobiller de piyasaya çıkıyor. Öyle ki markaların bazı modelleri "kadın otomobili" olarak nam salıyor. Mesela vişne çürüğü rengindeki Ford Fiesta. Sonra VW Polo, Opel Corsa, Nissan Micra...
Kullanıcılarının yüzde 63'ünün erkek olmasına rağmen MINI Cooper kadın otomobili olarak bilinir. Fakat MINI'nin modelleri arasında kadınlar en çok MINI One'yi tercih ediyormuş. MINI'nın marka direktörü Funda Ölçer, Türk kadınının araba alırken ilk önce otomatik vitesli olmasına önem verdiğini söylüyor. Ölçer'in gözlemlerine göre kadın müşterileri, kendi markalarının en çok tasarımından etkileniyormuş. Erkek kullanıcılar içinse performansı ve yol tutuşu önemliymiş.
Eğlenceli kadın sürücüler
Kadın sürücüler de kendi içinde gruplara ayrılıyor. Zaman Gazetesi otomobil editörü Memduh Taşlıcalı, otomobil sahibi kadınlar içinde ilk grubu, otomobillerini babaları alan öğrenciler ve 25 yaş altı sürücülerin oluşturduğunu söylüyor. Üniversite ortamında araba kullanan bu tipler eğlenceli ve renkli modelleri tercih ediyor. En çok Nissan Micra, MINI Cooper, Audi A3, Peugeot 107 kullanıyorlar.
İkinci grup, çalışma hayatına giren ya da çocukları sebebiyle trafiğe çıkmak zorunda kalan anneler oluyor. Bunlar genellikle evin ikinci otomobillerini kullanıyor. Dolayısıyla daha ekonomik modelleri tercih ediyorlar. 'Az benzin yaksın ve otomatik vites olsun, park etmesi kolay olsun' diyorlar. VW Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Citroen C3, Toyota Yaris, Honda Jazz bu grup kadının en gözde otomobilleri.
Üçüncü grubu orta seviye yönetici kadınlar oluşturuyor. Daha çok şirket otomobilleri kullandıkları için kadınların pek tercih etmediği sedan otomobillere biniyorlar. Dördüncü grubu ekonomik gücü yüksek kadın sürücüler oluşturuyor. SUV sınıfı (sportif amaçlı araç) araçları, özellikle cipleri tercih ediyorlar. Mercedes, Audi ve BMW X3'ü çok beğeniyorlar. İlginçtir BMW X3'ün kullanıcılarının yüzde 50'den fazlası kadın.
Son grup ehliyeti olup da toplu taşıma araçlarını kullanan kadın sürücüler. Bunların hayallerini süsleyen bir otomobil var: Küçük, otomatik vitesli, içi geniş ve kullanışlı, mesela çanta gözü olan kırmızı renkli bir otomobil.
Türk kadınları ya cip ya da küçük araba kullanıyor; arası yok
Burcu Çetinkaya, ralli şampiyonu bir kadın sürücü. Pistlerin dışında Peugeot 3008 kullanıyor. Sürüş keyfi ve donanımından dolayı bu modeli seviyormuş. Bagajının geniş olmasından da pek memnun. Yüksek bir araba olmasına rağmen yere yakın otomobil hissi verdiğini söylüyor. Yarışlarda hız tutkusunu yaşadığı için trafikte güvenli ve sakin bir otomobil kullanmaktan yanaymış. Türkiye'de kadınların ya cip ya da küçük otomobilleri tercih ettiğini vurgulayan Çetinkaya, "Arası yok." diyor.
Kadınlar, otomobillerinin küçük, bagajının büyük olmasını istiyor
Kadın sürücülerin satın alacakları otomobilden beklentileri erkeklerden farklı. Mesela erkekler, öncelikle markaya karar veriyor. Çünkü seçeceği markanın kimliği olacağını düşünüyor. Sonra motor gücüne, ne kadar benzin yaktığına, fiyatına ve dayanıklılığına en son da rengine ve iç mekânının tasarımına bakıyor.
Otomobil almaya niyetlenen Türk kadınları ise öncelikle otomatik vites olup olmadığını soruyor. Küçük yani kolay park edilebilecek modelleri tercih ediyorlar. Sedan modelleri zorda kalmadıkları sürece almıyorlar. Küçük otomobil istiyorlar ama bagajlarının geniş olmasına dikkat ediyorlar. Her kadın sürücü için bagaj aynı zamanda gardırop demek. Bagajda mutlaka yedek ayakkabılar ve kıyafetler vardır.
Otomobilin görüntüsü kadınlar için çok önemli. Ferah ve iç açıcı olmalı. Koyu renk otomobilleri pek beğenmiyorlar. Son yıllarda beyaz en gözde renkleri. Artık mavi ve uçuk kahverengi tonları da talep görüyor.
En çok bu otomobilleri alıyorlar
1- Nissan Micra
2- Honda Jazz
3- Hyundai Getz
4- MINI One
5- Audi A3
6- Alfa Romeo MiTo
7- Citroen C1 ve C3
8- VW Polo
9- Toyota Yaris
10- Peugeot 3008