Performans Hava Filitreleri
Performans hava filtreleri uygulamadaki kolayliklari ve fiyatlarinin diger modifiye aksamlarina göre çok daha hesapli olmasi sebebiyle modifikasyonda genellikle hepimizin ilk baslangiç noktasi olmustur.
Öncelikle sunu belirtmek isterim ki, hepimizin ortak olarak hoslandigina inandigim, orijinal ekipmana kiyasla bu filtrelerin çikardigi spor ses bize bu filtreleri aldiran ilk sebeplerdendir. Ancak, modifikasyona genelde herkesin spor hava filtresinden baslamasinin bundan daha etkili bir sebebi var ki, o da birilerinin bize bu hava filtrelerini monte ettikten sonra 5 bg. gibi güçler elde edebilecegimiz konusunda son derece rahatça atip tutmalaridir.
Simdi.. Ben de kullaniyor olmama ragmen, size spor hava filtrelerinin hiç bir ise yaramadigini söylersem acaba ne dersiniz? Öyle sey olur mu diyeceksiniz.. Evet yariyor ama, tek bir kosulla.. Lütfen okumaya devam edin..
Teori
Yusuf CANDAN
Burada teori sudur ki, silindilerin içindeki yanma odasina yakitla karistirilmak üzere ne kadar çok hava gönderirseniz, o kadar fazla güç elde edersiniz, ancak mesele bu havayi birinci olarak nasil gönderdiginiz, ikinci olarak da gerçekten fazla hava gönderip gönderemediginizdir.
Hava aerodinamigi o kadar komplike bir konudur ki, otomobilinizin orijinal hava filtresini açik bir spor hava filtresiyle (K&N, Kingdragon ve Green gibi markalar koton hava filtrelerinde en bilinenleridir) degistirdiginiz zaman ne kadar daha fazla hava elde edeceginizi bilmek imkansizdir.
Kutu Içi Uygulamalar
Isterseniz ilk önce kutu içi K&N degisimleri gibi, açik hava filtresi takmak yerine kutuyu aynen kullanip sadece orijinal filtreyi bir sürü para ödeyip K&N gibi filtrelerle degismeyi düsünenler için asagidaki test sonuçlarini verelim. Otomobilinizin orijinal hava filtresinin bulundugu kutuda yapilan ve silindirlere, yakitla karismak üzere giden havanin akis rezistansini ölçen vakum testleri su sasirtici sonuçlari vermistir:
(% 100 rakami havanin yanma odasina giderken maksimum dirençle karsilastigi durumlari, % 100’e göre daha düsük rakamlar ise havanin yakitla karismak üzere yanma odasina giderken daha az dirençle karsilastigi durumlari göstermektedir. Dogal olarak arada filtre ya da filtreyi barindiran kutu olmadan, direkt olarak manifolddan alinan hava, % 37,5 ile en az dirence ugrayanidir.
orijinal hava filtre kutusu / orj.hava filtresi ile 100 %
orijinal hava filtre kutusu / K&N hava filtresi ile 100 %
orijinal hava filtre kutusu / hiç filtre yok 100 %
modifiye edilmis hava filtre kutusu (kesilmis) / orj.hava filtresi ile 62.5 %
modifiye edilmis hava filtre kutusu (kesilmis) / orj.hava filtresi ile 56 %
açik hava filtreleri 44 %
sadece manifold 37.5 %
Görüldügü üzere, açik hava filtresi kullanmadikça, orijinal hava filtresini K&N benzeri hava filtreleriyle degistirmek, kutuda oynama yapmadikça yanma odasina giden hava miktarinda hiçbir arti saglamiyor, çünkü hava her seferinde bir sekilde dirence ugruyor. Belki sizin de dikkatinizi çekmistir, bu testte benim aklima en çok takilan nokta, orijinal hava kutusu içerisindeki orijinal hava filtresi ile K&N hava filtresinin geçis sirasinda havaya uyguladiklari direncin esit olmasindan çok, kutuda K&N veya orijinal hiç bir filtre yokken de havanin sanki kutuda filtre varmis gibi dirence ugramasi oldu.. Inanilir gibi degil.. Burada da yukarida bahsettigim, hava aerodinamigi isin içine giriyor. Demek ki kutu, ne olursa olsun havaya direnç uyguluyor. Zaten hiç kutu yokken, sadece manifolddan alindiginda bile havanin 100 degerine göre 37,5 degerinde dirence ugruyor olmasi, hava aerodinamiginin ne kadar hassas oldugunu kanitliyor. Sadece manifolddan alinirken bile bir direnç varsa, kutu olunca -içinde filtre olsun veya olmasin- havanin dirence ugramasi kulaga mantikli geliyor.
Aslinda buradan baska bir sonuca daha geçiyoruz.. Kutu varsa, içine hangi marka filtreyi koyarsak koyalim, ya da içinde filtre olsun olmasin hava ayni dirence ugruyor. Hava, ancak kutuya girisini artirmaya yardimci olacak kesimler uygulanirsa daha rahat akiyor. Sadece manifolddan hava girisi normal karsilanacak bir uygulama olmadigina göre ve kutu içine filtre almak da ise yaramadigina göre, neden kutuyu kesmek yerine filtreyi direkt olarak açiga koymuyoruz? Direkt manifolddan almak yerine filtreyi açiga koyariz ve 37,5 ile 56 arasinda bir deger elde ederiz, degil mi? Mesela 44.. Bu da havanin 100 yerine 44, yani kutu içi uygulamanin yarisi kadar dirence ugrayarak geçecegi anlamina gelir.. Iste bu noktada makalenin en can alici kismi geliyor.. Lütfen devam edin..
Açik Filtre Uygulamalari
Normal olarak, emis sistemine giden havanin oksijen yogunlugu % 21’dir. Bu oran, otomobilinizi fisekleyen, ve ülkemizdeki modifiyeli otomobillerde nadiren bulunan o pahali fakat bir o kadar da mükemmel nitro sistemlerinde ise % 33’ tür. Yani, arabanizin motorunu deliye çeviren ve komple bir sistem olan nitro’da bile oran ancak % 33’e çikabilmektedir. Normalden komple bir sisteme geçildiginde bile oranlarin birbirine yakinligi göze alindiginda, ve havanin akisi sirasinda karsilastigi direnci azaltmanin imkan dahilinde oldugu, ancak bunu yaparken içindeki oksijen miktarinin yogunlugunu arttiramayacagimiz gerçegiyle, tek bir konuya odaklanmamiz gerekiyor: Evet, havanin direncini azalttik, peki kaç beygir aliriz?
Yapilan arastirmalar, açik hava filtrelerinin sadece ve sadece disaridan soguk hava alindigi durumlarda fayda sagladigini, bu faydanin da normal motorlarda otomobilin beygir gücüyle orantili olarak 0-2, turbo motorlarda ise yine soguk hava saglanmasi kosuluyla ve yine motor gücüyle orantili olarak maksimum 8-10 bg.’e çikacagini, eger filtreye sicak hava çektirilirse beygir gücü kazanimi yerine net beygir gücü kaybi oldugunu gösteriyor.
Açik tip performans hava filtreleri ile ilgili diger bir gerçek de, gücü ancak üst devir seviyelerinde vermeleridir. Sahibi oldugum 106 Gti marka arabama yaptigim ilk modifiye açikta EAFY filtre uygulamasi olmustu. Uygulamadan sonra 2. vites düsük devirlerdeki motorun sagirligi ilk dikkatimi çeken konu oldu. Gerçi kisa bir süre sonra EAFY’iGreen marka, ve filtreyi özellikle sehir içi trafikte motorun sicakligindan izole ederek sadece disaridan gelen soguk havayi alan bir kutuyla gelen setle degistirdim. Sonucu söyleyemiyorum, çünkü yapilan her modifiyeden sonra “Dur bakiyim, ne beygir almisim?” diye dinamometreye girip bir de ölçüm parasi vermek akla yatmiyor. Ancak, kat iptali, çift çikis Remus ve bahsettigim Green kutu ile otobanda 235 km/h gördüm. Ama burada filter belki 1 bg. vermistir, o kadar önemli de degil. Ben sesini seviyorum, onun için kullaniyorum. Bu arada, en sik rastlanilan geyiktir, “en fazla kaç bastin” diye... Ben 235 dedigim zaman yanimda oturan kadrana bakiyor ve “hiiiii..” dedikten sonra uzun bir sessizlik oluyor. Bu arada, 106 Gti’da kilometre göstergesi 220’ ye kadardir. E adam hakli olarak sanki “amma da salladin, biz de yedik.. dur bari sesimi çikartmayayim en iyisi...” demis gibi hissedip rahatsiz oluyorum, ve hemen açikliyorum. “Gerçi kadran 220’ye kadar ama, bak bu çizgilerin her biri 5 km, ben de 220’den sonra baktim, hayali olarak 3 çizgiye denk geliyordu, oradan 235 diyorum” seklinde ekliyorum.. Size de anlatiyim dedim de, ne olur ne olmaz.. Di mi efendim.. Heh heh..
Simdi diyeceksiniz ki bu performans filtreleri meger ne kötü seylermis.. Aslinda dahasi da var.. Bu filtreler gerçekten de anlatilageldigi üzere normal hava filtrelerine oranla tozu %300 ila %500 arasinda daha fazla geçirirler. Ancak içiniz rahat olsun, geçen bu küçük partiküllerin motorun ömrünü kisalttigina dair hiçbir kanit yok...
Filtre Bakimi
Bakim zamani, hava filtrenizi hangi kosullar altinda kullandiginizla dogrudan baglantilidir. Asiri tozlu ortamlarda bakim zamani son derece kisalmakla birlikte, normal kosullarda 6 ay ortalama olarak kabul edilebilir bir süredir. Filtre bakimi iki kisimdan olusur: temizleme ve yaglama.. Bu da ayri bir meseledir, çünkü benzin istasyonlarina gidip de 5 litrelik Sasal ya da Hayat Su sisesini gösterip “sunu doldurur musunuz” dediginizde görevlilerin ilk yaptigi yüzünüze bakip “Abi yasak, karakoldan kagit alman lazim” oluyor.. O ilk bakislarla da sizi süzüyor.. Du bakiyim bu adamda terörist tipi var mi diye.. Evet, var.. Ilk 106 Gti kullanan teröristim ben.. molotof kokteyli yapacagim da, bizde kalmamis, sizde fazla varsa biraz benzin rica edecektim.... Neyse efendim.. Benzini aldiktan sonra filtreyi içine daldirip 1-2 saat kadar bekletin. Filtreyi arada daire seklinde hareketlerle çevirerek de temizleme islemine yardimci olabilirsiniz.. Hatta benzini bastan ikiye bölüp sonradan ikinci bi temiz su yapmak da mümkün.. Son olarak da iyice durulayin. Benzin tamamen uçtuktan sonra ince sprey yagi filtrenin iç kismina uygulayin. Yag, filtre üzerinde yapiskan ve tutucu madde görevi görerek toz ve kirin filtreye yapismasini saglayacaktir, böylelikle motora girenin sadece hava olduguna emin olabilirsiniz...
Sonuç
Eger performans hava filtresi uygulayacaksaniz kutu içi filtrelere yeltenmeyin, aldiginiz açik tip filtreyi de kesinlikle ve kesinlikle motorun sicagindan izole edin. Yoksa güç kazanimi yerine güç kaybina hazirlikli olmalisiniz. Güç kaybini engellemek için ise ya havayi dogrudan disaridan alacak ve otomobilinize uygun bir kutu kullanin, veya en azindan kaputu kesin. Ya da her ikisini birlikte yapin (Ne rahatim degil mi? Sanki son derece kolay bir ismis gibi: “Kaputu kesin!”.... aha al, kestim.. 2 saniye sürdü... olmaz tabii...)
Düsük devirlerde güç beklemeyin, hatta mümkünse kullanim tarzinizi bir miktar degistirerek, biraz daha yüksek devirlerde vites degistirmeye baslayin, çünkü asil gücü yüksek devirde alacaksiniz (Her an olmayacagi açik, ancak o sesi duymak için arada seytan sizi zaten dürtecektir ve arabayi devirlendireceksinizdir. Spor hava filtresi uygulayip da 3500 devirde vites degistiren biri var midir bilemiyorum)
Filtrenizin bakimini ihmal etmeyin.. Yaglama islemini temizlikle birlikte yapmak mecburiyetinde degilsiniz. Filtreyi temizlemeye üseniyorsaniz, en azindan toz tutucu özelligini yeniden kazandirmak için örnegin her 3 ayda bir filtreyi yaglayarak her 6 ayda bir de temizlik yapabilirsiniz. Hepsi bu kadar...
Bu mesaj GLAmor tarafından düzenlendi. Düzenleme zamanı: 30.06.2006 - 14:34